Beleidsplan
Document nr. 10
Beleidsplan
Opnieuw vastgesteld in de bestuursvergadering d.d. 18 januari 2024.
Inleiding:
De Stichting WegWijs Montfoort-Linschoten streeft ernaar de integratie, ontmoeting(en) en verbinding(en) tussen alle inwoners van de gemeente Montfoort te bevorderen.
Alle activiteiten van de stichting worden door vrijwilligers georganiseerd en begeleid en vinden plaats in/vanuit de Rank, Verlengde Hoogstraat 26 in Montfoort en in het DoeMeeHuis, Kasteelplein 7 in Montfoort.
Hoofdstuk 1: Termijn van het beleidsplan
Het beleidsplan geldt voor een termijn van 3 jaar. Als ingangsdatum wordt 18 januari 2024 aangehouden.
Hoofdstuk 2: Missie
Drie vriendinnen, afkomstig uit Irak, Soedan en Marokko, woonachtig in Montfoort, gaven in 2016 aan dat zij het fijn zouden vinden als er in de gemeente Montfoort een buurthuis zou worden opgericht. Er was en is geen locatie voorhanden, die als ontmoetingsplaats zou kunnen dienen voor alle inwoners van de gemeente Montfoort. Naar aanleiding hiervan is op 15 maart 2018 Stichting WegWijs Montfoort-Linschoten opgericht uit een samenwerking van het Vredesplatform, VluchtelingenWerk Montfoort-Linschoten, en de Protestantse Gemeente Montfoort.
Er worden momenteel diverse activiteiten georganiseerd in/vanuit de Rank in Montfoort en in het DoeMeeHuis in Montfoort.
Hoofstuk 3: Visie
Elke inwoner van de gemeente Montfoort kan een verzoek indienen bij de stichting WegWijs Montfoort-Linschoten. Samen met de hulpvrager wordt er gezocht naar mogelijkheden om aan dit verzoek te voldoen. Dit kan resulteren in het organiseren van activiteiten of in het verwijzen naar of overleggen met bestaande organisaties of instanties.
Eigen initiatieven worden, na beoordeling door het bestuur, gestimuleerd en gefaciliteerd.
Hoofdstuk 4 : Doelstelling
De stichting organiseert activiteiten voor diverse doelgroepen.
Hoofdstuk 5: Strategie
De stichting anticipeert op hulpvragen. Alle activiteiten worden georganiseerd in de Rank te Montfoort en in het DoeMeeHuis in Montfoort en worden begeleid door vrijwilligers. De strategie is om de genoemde activiteiten te onderhouden en te blijven verbeteren.
Hoofdstuk 6: Huidige situatie
Tot op heden worden de meeste activiteiten goed bezocht. Er is in de loop der tijd meer contact ontstaan tussen inwoners van Montfoort met een buitenlandse achtergrond en inwoners van Montfoort met een Nederlandse achtergrond.
Alle activiteiten worden regelmatig geëvalueerd en indien nodig aangepast.
Er zijn inmiddels ca. 25 betrokken vrijwilligers actief voor de stichting.
Hoofdstuk 7: Activiteiten van de organisatie
Momenteel organiseert de stichting de volgende activiteiten:
Werving en binding van vrijwilligers blijft een punt van aandacht.
Hoofdstuk 8: Organisatie
Kamer van Koophandelnummer: 71156151
RSIN: 858601679
ANBI status: ja
Adres: Stichting WegWijs Montfoort-Linschoten, Raadhuisstraat 22, 3461 CW Linschoten
E-mail: info@swml.nl
Telefoonnummer: 06 40 100 233
Hoofdstuk 8: Bestuur
Ingrid Kautz – Borrenbergs: voorzitter
Eline Froeling: secretaris
Ineke Schopenhauer: penningmeester
Marry v.d. Burgt – v.d. Heuvel: vice-voorzitter
Samira Jadoun: bestuurslid
Peter Gruters: bestuurslid
De bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.
Hoofdstuk 9 : Overige vrijwilligers
Momenteel zijn ca. 25 mensen op vrijwillige basis actief voor de stichting.
Zij zijn verzekerd via de VNG Vrijwilligersverzekering, voor zover zij niet op een andere wijze door een reguliere verzekering zijn gedekt.
Hoofdstuk 10: Financiën
Bankrekening: NL 18 RABO 0347 6326 96
t.n.v Stichting WegWijs Montfoort – Linschoten.
Hoofdstuk 11: Het werven van gelden:
Het werven van gelden zal voornamelijk geschieden door het aanvragen van subsidies en donaties.
Hoofdstuk 12: Beheer en besteding van het vermogen:
Het vermogen van de stichting heeft als doel de activiteiten te kunnen financieren.
De penningmeester voert de financiële administratie en maakt een financieel jaarverslag.
Indien vrijwilligers iets willen aanschaffen t.g.v. de Stichting WegWijs Montfoort-Linschoten en op kosten van deze stichting kunnen zij een verzoek hiervoor indienen bij de penningmeester. De penningmeester beslist zelfstandig over uitgaven tot € 250,00.